تاثیر احساسات در سرمایه گذاری بورس

تاثیر احساسات در سرمایه گذاری بورس

چگونه احساسات و هیجانات در بازار سرمایه باعث زیان سرمایه گذاران می شود؟

افراد در ابتدای سرمایه گذاری بسیار احساسی و هیجانی عمل می کنند و در بیشتر مواقع بر خلاف چرخه های بازار حرکت می کنند. زمانی که جمعیت گاوها شروع به خرید می کنند دچار خوش بینی، بلاتکلیفی و بی علاقگی می شوند و به جای خرید سهام منتظر تثبیت قیمت و خرید در اولین قیمت بعد از تثبیت هستند. در زمان اوج قیمت که بهترین زمان برای فروش سهام است دارای هیجاناتی از دسته اعتماد به نفس، خوشحالی و اشتیاق هستند و احساس می کنند زمان را از دست داده اند و بلافاصله دست به خرید می زنند و تصور می کنند سهم را در قیمت مناسبی خریده اند. در زمانی که خرس ها شروع به فروش می کنند دچار ترس، هراس و انکار می شوند و با خرید مجدد به تصور خود میانگین خرید را کاهش می دهند و تصمیم به فروش سهام به محض افزایش قیمت می گیرند و در زمانی که قیمت سهم به کف واقعی خود رسید سهام را می فروشند و از بازار سرمای خداحافظی می کنند.در ادامه نکاتی کلیدی در مورد تاثیر احساسات بر سرمایه گذاری بورس را آورده ایم.

تاثیر هیجان در بورس

پنج اشتباه رایج در سرمایه گذاری

1. وقتی قیمت افت می کند در نهایت بالا خواهد رفت.
اگر عملکرد و سودآوری یک شرکت همواره خوب باشد، قیمت سهام آن ممکن است مداوم افزایش یابد. اما اگر بازار کاهشی (خرسی) شد،حتی قیمت سهام یک شرکت در حال رشد نیز ممکن است کاهش یابد. از طرف دیگر، قیمت سهام شرکتی که مرتباً کاهش داشته ممکن است هیچوقت رشد نکند، مخصوصا اگر دارای مدیریت ضعیف باشد.
2. سهام شرکت های تأثیر گذار بر شاخص بدون ریسک است.
این سهم ها به این خاطر در شاخص بورس تأثیرگذارند که دارای سرمایه بالا می باشند و در حجم زیادی معامله می شوند. همیشه توجه کنید که قیمت هر سهم صرف نظر از اندازه وابسته به عرضه و تقاضاست.
3. سهمی که در پایین ترین قیمت در یک سال گذشته قرار گرفته برای خرید مناسب است.
در صورتی که سهم در پایین ترین قیمت یکسال گذشته قرار گرفته به این معنی نیست که قیمت سهم برای خرید مناسب است. شاید مشکلی در شرکت وجود داشته باشد که باعث افت شدید قیمت سهام آن شده. بنابراین قبل از خرید سهم، وضعیت بنیادی آنرا بررسی کنید.
4. سهمی که در قیمت 100 تومان معامله می شود، بهتر از سهمی با قیمت 700 تومان است.
برخی سرمایه گذاران باور دارند که سهمی با قیمت پایین، برای خرید مناسب تر است در حالی که باید سهام را با ارزش واقعی و میزان سود آن سنجید نه صرفاً بر اساس ارزان یا گران بودن قیمت سهم.
5. سهم با نسبت P/E پایین تر بهتر از سهامی است که P/E بالا دارند.
در حالیکه نسبت P/E برای ارزیابی سهم استفاده می شود، نباید از آن به تنهایی برای تصمیم گیری استفاده کرد. اگر روی یک شرکت با رشد درآمد بیشتر و عملکرد بهتر، ارزش گذاری بیشتری صورت بگیرد توجیه خواهد داشت.

الگوهای ذهنی مخرب بر رفتار سرمایه گذاران

سرمایه گذاری احساسی

1. تردید در انجام معاملات

جملات معروف معامله گرهای مردد اینها هستند: بخرم، نه الان وقتش نیست. صبر می کنم تا قیمت کاهش پیدا کند. بفروشم، نه الان وقتش نیست بهتر است صبر کنم تا قیمت ها افزایش پیدا کند و بخشی از ضررهایم جبران شود.

2. دستخوش احساسات بودن

در معامله گری باید شرایطی مهیا کنیم که بتوانیم قادر به کنترل احساسات باشیم و این کنترل به واسطه برنامه ریزی و سیستم معاملاتی درست به دست می آید. البته هر قدر تجربه معامله گر بیشتر باشد بیشتر قادر به کنترل احساسات خود خواهد بود.

3. غرور در معامله گری

حس غرور در ذات معامله گری بازار وجود دارد و زمانی که تعدادی از معاملات با سود همراه باشند بیشتر قوت می گیرد. پس همیشه باید خود را مورد آزمون و سوال قرار دهید و احساس نکنید خیلی خوب هستید که در غیر این صورت شکست بزرگی در انتظارتان است.

4. درس نگرفتن از تجربه ها

متاسفانه افرادی که با شنیدن اخبار مثبت در رسانه ها بدون کوچکترین دانشی وارد بازار سرمایه می شوند، حضورشان در این بازار محدود بوده و اکثراً بدلیل عدم شناخت ماهیت بازار با ضرر و زیان از بازار خارج می شوند. ابتدا لازمست دانش خود را در این خصوص بالا برده و سپس وارد بازار شوید. یک دفترچه تهیه کنید و علت خرید و فروش های سهم و حتی علت سود و زیان را در آن ثبت کنید و از تجربیات خود درس بگیرید.

5. عدم پذیرش اشتباهات

باید با نظم و انضباط معامله کنید و به روند بازار احترام بگذارید و در زمان اشتباه به سرعت از بازار خارج شده و به دنبال اشتباه خود بگردید و در زمان معامله درست حریص نشوید.

6. عدم کنترل خشم در معاملات

عدم کنترل خشم باعث انجام معاملات هیجانی می شود. زمانی که از نظر روحی شرایط مناسبی برای معامله ندارید، معاملات را کنار گذاشته و استراحت کنید تا فشار عصبی موجود از بین رفته و بعد از آرامش و مهیا شدن شرایط و کسب انرژی دوباره، شروع به خرید و فروش کنید.

7. ترس در انجام معاملات

ترس به عنوان یکی از آفت های مخرب معامله گری به حساب می آید پس بهتر است ترس را کنار گذاشته و بر اساس واقعیت های بازار عمل کنید. ترس در معاملات جلوی رشد سود را گرفته و برعکس به معاملات زیان ده اجاره فرصت بیشتری می دهد.

خصوصیات سرمایه گذاران احساسی:

1. سرمایه گذار احساسی با کاهش اندک قیمت سهام آن را می فروشد و توان پذیرش قرمزی مقطعی سبد سهامش را ندارد.
2. سرمایه گذار احساسی به صورت 24 ساعته اخبار سیاسی و اقتصادی را رصد می کند و با اخبار خوب سهام میخرد و با اخبار بد سهام خود را می فروشد.
3. سرمایه گذار احساسی به خاطر سودی که هنوز محقق نشده خوشحال می شود. مثلاً سهمی را در قیمت 100 تومان می خرد و در رویای خود سهم را در قیمت 200 تومان می فروشد خوشحال است و احساس غرور می کند.
4. سرمایه گذار احساسی برای زیان قطعی نشده ناراحت می شود. این واقعیت وجود دارد که تا زمانی که سهمی را نفروخته اید زیانی هم متحمل نشده اید.
5. سرمایه گذار احساسی به طور روزانه و مداوم قیمت سهام را بررسی می کند و مدام با افزایش قیمت سهم خوشحال و از کاهش قیمت سهم ناراحت و افسرده می شود.

4 پاسخ
  1. سلیمان دوست
    سلیمان دوست گفته:

    با سلام و خداقوت می خواستم ببینم در مشاوره سرمایه گذاری ماهانه ؛چطوری مشاوره می دین؟ اگه برای یک ماه عضو شدیم میتونیم بعدش خارج بشیم یا حتماباید چند دوره حضور داشته باشیم؟ مشاوره هایتان را چند درصد تضمین می کنید؟ بصورت کلی راهنمایی می کنید یا با جزئیات کامل؟

    پاسخ
  2. بانه کو
    بانه کو گفته:

    بابت تمام اطلاعات خاص و اثرگذاری که به شاتراک گذاشته اید سپاسگذارم و امیدوارم که همچنان دقت و ظرافت بیشتری را در اطلاعات به شیوه ای نوین و سنجیده فراهم بیاورید

    سپاس

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.