اوراق قرضه چیست

اوراق قرضه چیست

وجوه اشتراک و افتراق اوراق قرضه و سهام

طبق ماده ۵۲ (ل.ق) ورقه قرضه، “ورقه قابل معامله ای است که معرف مبلغی وام است با بهره معین که تمام یا اجزای آن ، در موعد یا مواعد معین باید مسترد گردد”
بنابراین می توان اوراق قرضه(اوراق مشارکت) را این چنین نیز تعریف کرد:

“اوراق قرضه اسناد بهاداری است که شرکت های سهامی عام با انتشار آن ها، مبالغی از خریدار آن اوراق وام گرفته و تعهد می کند که اصل وام(مبلغ اسمی) را در سررسید و سود تضمین شده (بهره) آن ها را در تاریخ های معین، معمولا سه ماهه یا شش ماهه یا یک ساله و … بپردازند. دارندگان اوراق قرضه در امور شرکت سهامی هیچ گونه دخالتی نداشته و فقط بستانکار شرکت سهامی محسوب می شوند و تنها شرکت های سهامی(عام) می توانند اوراق قرضه منتشر کنند.
به موجب ماده ۵۵ (ل.ق) انتشار اوراق قرضه ممکن نیست، مگر زمانی که کلیه سرمایه ثبت شده شرکت سهامی تادیه شده و دو سال تمام از تاریخ ثبت شرکت سهامی گذشته، و دو ترازنامه آن به تصویب مجمع عمومی عادی صاحبان سهام رسیده باشد.

مجمع عمومی عادی شرکت های سهام

مقاله پیشنهادی : اصطلاحات کلیدی در بورس که باید بدانید

برخی از شرایط اوراق قرضه شرکت های سهامی

شرکت های سهامی صادر کننده اوراق قرضه شرایط مدنظر خود را بر روی اوراق قرضه قید می کنند. برخی از آن ها را به شرح زیر می توان نام برد:

۱. مبلغ اسمی :

مبلغی می باشد که روی اوراق قرضه درج شده و نشان دهنده بدهی شرکت سهامی صادرکننده اوراق قرضه به دارنده اوراق قرضه است.

۲. نرخ بهره (سود تضمین شده) :

نرخی می باشد که شرکت سهامی صادرکننده اوراق قرضه موظف است بر اساس آن و بر مبنای مبلغ اسمی ورقه قرضه، به دارنده اوراق قرضه پرداخت کند

۳. تاریخ های پرداخت نرخ بهره :

مبلغی که بابت بهره در نظر گرفته می شود، ممکن است سه ماهه، شش ماهه، یک ساله و یا … پرداخت گردد. همچنین به تاریخی که روی ورقه قرضه جهت پرداخت اقساط بهره معین شده است، تاریخ پرداخت بهره می گویند.

۴. سررسید اوراق قرضه :

تاریخی است که صادرکننده اوراق قرضه مکلف است، مبلغ اسمی اوراق قرضه را به دارنده اوراق قرضه پرداخت کند

مقالات پیشنهادی : برای سرمایه گذاری در بورس از کجا شروع کنیم

رابطه اوراق قرضه با سهام؛ شباهت و تفاوت ها

🔻حال که با تعریف و ویژگی های اوراق قرضه (اوراق مشارکت) آشنا شدیم، به رابطه آن با سهام و اشتراک ها و افتراق های آن ها می پردازیم…

الف) شباهت های اوراق قرضه و سهام :

۱. اوراق قرضه و سهام هر دو دارای ارزش اسمی مشخصی می باشند.

۲. اوراق قرضه و سهام قابلیت خرید و فروش دارند.

۳. ارزش مبادله ای اوراق قرضه و ارزش سهام در بازار بورس اوراق بهادار تعیین می شود.

۴. وجوه تحصیل شده از محل سهام و اوراق قرضه برای تامین مالی عملیات عادی و توسعه عملیات طرح ها و پروژه های بزرگ به کار گرفته می شود‌.

ب) تفاوهای اوراق قرضه و سهام :

۱. صاحبان سهام در سود شرکت سهامی سهیم بوده و دارای حق رای نیز می باشند. در صورتیکه دارندگان اوراق قرضه تنها بر اساس نرخ تعیین شده و بر اساس مبلغ اسمی اوراقی که در اختیار دارند، بهره دریافت می کنند و در سود شرکت سهامی سهیم نمیشوند. حق رای نیز ندارند.

۲. دارندگان سهام، صاحبان اصلی شرکت سهامی هستند، در صورتیکه اوراق قرضه برای شرکت سهامی صادرکننده نوعی بدهی تلقی شده و دارندگان این اوراق، بستانکاران شرکت سهامی محسوب می شوند.

۳. پرداخت بهره از تعهدات شرکت سهامی می باشد، در حالیکه سود سهام تا زمانیکه توسط مجمع عمومی صاحبان سهام تصویب نشده باشد، قابل پرداخت هم نخواهد بود.

۴. سهام از طریق شرکت های سهامی (عام) منتشر می شود، در صورتیکه اوراق قرضه توسط دولت و شرکت های سهامی(عام) منتشر می شود.

۵. سود سهام سهام جزء هزینه های شرکت سهامی نیست و از محل سود خالص پرواخت می شود، در حالیکه بهره اوراق قرضه جزء هزینه های شرکت های سهامی بوده و به عنوان هزینه مالی ور صورت سود و زیان منعکس می گردد.

۶. اوراق قرضه دارای سررسید بوده و مبلغ اسمی آن ها باید در تاریخ سررسید پرداخت گردد، در صورتیکه سهام فاقد تاریخ سررسید بوده و تا پایان عمر شرکت سهامی می‌تواند باقی بماند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.