اخبار هفته دوم شهریور ماه

اخبار هفته دوم شهریور ماه

99.06.14

💢 گزارش آژانس درباره ایران امروز منتشر می‌شود

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (جمعه) به وقت محلی تازه‌ترین گزارش خود درباره ایران را منتشر می‌کند و در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار می‌دهد.

💢 یارانه‌ای که آب شد، اما نان نه!

▫️ مقایسه یک دهه قیمت‌ها با یارانه نقدی
▫️ هدف‌مندی یارانه‌ها طرحی بود که از سال ۱۳۸۹ در دولت محمود احمدی‌نژاد شروع شده و همواره موافقان و مخالفانی داشته‌است.
امروز یازده‌ سال از اجرای این طرح می‌گذرد، اما مقدار دریافتی مردم همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است که از سال ۸۹ بود.
در این میان، فکر می‌کنید قیمت سکه، دلار و کالاهای اساسی چه تغییری کرده‌است؟

📌 واعظی: با آمریکایی‌ها بنای مذاکره نداریم

واکنش رئیس دفتر رئیس‌جمهور به پیشنهاد روسیه برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا، در گفت‌وگو با تسنیم:
ما با آمریکایی‌ها بنای مذاکره نداریم و خیلی روشن موضع‌مان را اعلام کردیم.
ما اعلام کردیم که اگر آمریکایی‌ها به اشتباهات خود پی بردند و فهمیدند که در قبال ایران راه غلطی را از طریف تحریم‌ها پیش رفتند، این را با شهامت اعلام کنند، بگویند ما اشتباه کردیم.
تنها آقای لاوروف نبوده که این پیشنهاد را داده و کشورهای دیگری نیز تلاش کردند تا برای این مسئله راه حلی پیدا کنند.
آمریکایی‌ها باید به برجام برگردند و در چارچوب برجام صحبت کنند درغیر اینصورت، هر اقدام دیگری باشد نتیجه نمی‌دهد.

💢 ترامپ نوشت:

ارقام عالی اشتغالزایی!
۱.۳۷ میلیون شغل در آگوست اضافه شده اند.
نرخ بیکاری به ۸.۴٪ سقوط کرد.
(واو، بسیار بهتر از انتظارات).
سطح ۱۰٪ در نرخ بیکاری سریعتر و عمیقتر از آنچه تصور میشد شکسته شد!

💢 گزارش مدیرکل آژانس در خصوص موافقتنامه پادمان در ایران منتشر شد

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین:
این گزارش از دو بعد دارای اهمیت و قابل ارزیابی است: از لحاظ شکلی، این گزارش به تحولات و پیشرفت های روابط و همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس طی سه ماه گذشته می پردازد و حاکی از تعامل سازنده و محتوایی دو طرف در این مدت برای رسیدن به یک فهم مشترک و یافتن راه حلی برای مسائل مطرح می باشد.
از لحاظ محتوایی نیز این گزارش صریحاً با ترسیم تصویری روشن از وضعیت کنونی همکاریها، دورنمای مثبت و سازنده ای را در روابط بین ایران و آژانس ترسیم می نماید که انتظار می‌رود مورد استقبال اکثریت قاطع کشورهای عضو آژانس و شورای حکام واقع گردد.
این گزارش با اشاره به نشست بیست و یکم مردادماه معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان در تهران، به سفر مدیرکل به کشورمان در ۴ و ۵ شهریورماه ۱۳۹۹ و ملاقات با مقامات عالیرتبه می پردازد که در نتیجه آن، بیانیه مشترکی توسط ایران و آژانس با هدف تقویت همکاری ها و اعتماد متقابل صادر گردید.
برابر این گزارش، آژانس به یکی از دو مکان مورد نظر دسترسی یافت و دسترسی به مکان دوم نیز برای همین ماه برنامه ریزی شده است.
مدیرکل همچنین در این گزارش با استقبال از توافق اخیر ایران و آژانس، بیانیه مشترک را نیز به گزارش پیوست نمود.
ایران، حسن نیت خود را در تعامل با مدیرکل جدید آژانس نشان داد و انتظار داریم بیانیه مشترک و گزارش مدیرکل، با حمایت اعضای شورای حکام و سایر اعضای آژانس مواجه شود و اقدامی اساسی در جهت عادی سازی دو سه موضوع پادمانی مرتبط با ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با اجرای مستقل، بی طرفانه و حرفه ای توافقات و تعهدات محسوب گردد.

💢 ضرورت شفاف‌سازی پالایشی ها پیش از پایان پذیره‌نویسی ETF

به نظر می‌رسد باید شرکت‌های پالایشی به صورت فوری در خصوص تاثیر نرخ خوراک نفت خام شفاف‌سازی کنند

مدیرعامل تاپیکو صراحتا تاثیر این بخشنامه روی ستاره خلیج فارس را ۱۵۰ میلیون دلار اعلام کرده است

پس محاسبات تاثیر آن رو سایر شرکت‌ها کار پیچیده‌ای نباید باشد و در عین حال می‌تواند به فروش صندوق پالایشی یکم کمک کند!

آقای ناظر شرکت‌ها را مجبور به شفاف‌سازی کنید.

💢 رونمایی از اولین تعدیل مثبت ناشی از تخفیف نرخ خوراک در پالایشگاه‌ها

مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی شستا (تاپیکو) ، از بهبود ۱۵۰ میلیون دلاری اقتصاد این پالایشگاه با مصوبه اصلاح قیمت خوراک پالایشی‌ها خبر داد.

به گزارش گروه خبری «اخبار بورس» محمود مخدومی مدیرعامل تاپیکو به عنوان سهامدار اصلی شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: در بحث تخفیف خوراک چند اتفاق خوب افتاد، نخست اینکه هماهنگی لازم از ابتدای سال ۹۹ بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با شرکت نفت ستاره خلیج فارس انجام شد که برای مصرف بیش از ۳۳۰ هزار بشکه در روز افزون بر تخفیف پنج درصدی نسبت به FOB، یک دلار دیگر نیز تا سقف ۴۰۰ هزار بشکه تخفیف داده شود، افزون بر این از ۴۰۰ هزار بشکه تا سقف ۴۲۰ هزار بشکه نیز تخفیف ۳.۹ دلاری لحاظ می‌شود.

وی افزود:به‌تازگی شرکت‌های پالایشی اواخر مردادماه ابلاغیه‌ای برای اصلاح قیمت خوراک دریافت کردند که اجرای آن به‌طور میانگین ۱۵۰ میلیون دلار برای اقتصاد پالایشگاه ستاره خلیج فارس موثر خواهد بود.

مدیرعامل تاپیکو در عین حال گفت: ما معتقدیم برای این پالایشگاه که نقش ویژه‌ای در تامین انرژی کشور دارد حداقل انتظار این است که تخفیفی که داده می‌شود معادل تخفیف ارائه شده به پترو پالایشی برزویه باشد که گزارش آن هم تهیه شده و در حال پیگیری است.


99.06.13

💢 نوبخت: امکان فروش یک قطره نفت هم وجود ندارد

▫️معاون رییس جمهوری گفت: شدیدترین مرحله تحریم نفت در برابر غذا بود اما الان در شرایطی هستیم که این بی‌انصاف‌ها و دژخیمان حتی برای غذا و دارو اجازه فروش یک قطره نفت را نمی‌دهند و اگر هم به فروش می رسد امکان تبادل مالی نباشد.

💢 سایه جهان موازى بر شاخص سهام

⬅️ همبستگى میان روند بازارهاى کالایى و شاخص سهام افزایش یافته است. بررسى هاى «دنیاى اقتصاد» نشان مى دهد افزایش حجم معاملات در بورس کالا محرك مهمى براى رشد شاخص بورس اوراق بهادار است، چنان که نوسان قیمت برخى کالاهاى جذاب همچون مصنوعات فولادى عموما اثرى افزایشى بر شاخص بورس بر جاى مى گذارد، اگرچه این روند مى تواند با یک فاز تاخیر صورت پذیرد.

⬅️ برمبناى این بررسى ها؛ بازارهاى کالایى اثر مستقیمى بر شاخص قیمت در بورس اوراق بهادار دارد تا جایى که مى توان گفت داده هاى معاملاتى بورس کالا حتى سریع تر از بورس اوراق، مسیر کلى شاخص را تعیین مى کند.

⬅️ ارزش معاملات در بورس کالا شاید سیگنال اصلى اثر کالایى ها بر بازار سرمایه باشد ولى به صورت مشخص مى توان یک همبستگى کامل بین شاخص بورس اوراق بهادار و یک بازار مشخص مثلا بازار فولاد را مشاهده کرد.

⬅️ اگرچه داده هاى مختلفى بر نوسان شاخص سهام اثرگذار هستند ولى گویى بورس کالا جهان موازى بورس اوراق است که شاخص بورس را سایه بازارهاى کالایى ترسیم مى کند.

🔴 همتی خبر داد؛ تزریق اسکناس دلار به بازار ارز

عبدالناصرهمتی رئیس کل بانک مرکزی:
▫️معاملات حواله ارزی روزهای گذشته شهریورماه در سامانه نیما، که بخشی از آن همراه با ایام تعطیلات عزاداری بود از یک میلیارد یورو فراتر رفت که مؤید افزایش عرضه ارز توسط صادر کنندگان و تعمیق تدریجی بازار ثانویه معاملات حواله ارزی است.

▫️از روز سه شنبه بانک مرکزی ازطریق بازار متشکل ارزی و صرافی های بانکی تأمین نیازهای ارزی بازار اسکناس را آغازکرده است و درروزهای آتی نیز این سیاست را با هدف ایجاد تعادل و ثبات بازارارز با قدرت پیش خواهد برد.

▫️تأمین کالاهای اساسی ،دارو و مواداولیه کارخانجات را اولویت اصلی بانک درتأمین ارز واردات است.

▫️باتمام مشکلات تجاری ناشی از شیوع کرونا و تداوم تحریمهای ظالمانه در ۵ماهه اول سال نزدیک ۱۵میلیارد دلار برای واردات کشور تأمین ارز کرده ایم.


99.06.12

💢 عراقچی: هیچ حسابی روی اینستکس باز نکردیم

معاون سیاسی وزیر خارجه:
هیچ حسابی روی اینستکس باز نکردیم و هیچ اتکا و اعتمادی به اروپایی‌ها و این سازوکار نداریم.
اولین تبادل مالی از طریق اینستکس صورت گرفته و چند تبادل مالی دیگر در دستورکار قرار دارد، ولی بسیار کمتر از انتظارات ما بوده است.

💢 رکود در بازار خرید و فروش خودرو

▫️در بازار امروز خرید و فروش خودرو همچنان رکود در معاملات حاکم است و کمتر کسی حاضر به خرید خودرو است.

▫️روند افزایشی قیمت‌ها در بازار به نحوی شده که رغبتی برای خریداران وجود ندارد و خرید و فروش به صفر رسیده است.

▫️سمند ال ایکس با قیمت 152 میلیون تومان، سمند سورن با قیمت 197 میلیون تومان، پژو 405 با قیمت 151 میلیون و 500 هزار تومان، پژو پارس tu5 با قیمت217 میلیون تومان، پژو 206 تیپ2 با قیمت 169 میلیون تومان، پژو 206 تیپ5 با قیمت 205 میلیون تومان، پژو 206 وی 8 با قیمت 198 میلیون تومان، رانا با قیمت 168 میلیون تومان و هایماS7 با قیمت 607 میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرد.

وال استریت صعود کرد

▫️همه شاخص‌های مهم بورسی آمریکا صعودی شدند.

▫️در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۳۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۵۳۹.۴۵ واحد بسته شد.

▫️شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۳۵ درصد صعود تا سطح ۳۵۱۲.۶۶ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۲۲ درصد افزایش در سطح ۱۱ هزار و ۹۲۷.۶۹ واحدی بسته شد.

💢 ورود خودرو به بورس منتفی شد

رئیس شورای رقابت با اعلام این‌که ورود خودرو به بورس رای نیاورده و فعلا منتفی شده است، گفت:
تا وقتی که عرضه تا این حد محدود است ورود خودرو به بورس نه تنها نمی‌تواند مشکل بازار آن را حل کند بلکه ممکن است با توجه به حجم گسترده تفاضا، قیمت‌های بالاتری در بورس کشف شود.

💢 رئیس جمهور:

هیچ کشوری فکر نمی کرد که مردم و دولت بتوانند تحریم ها را تحمل کنند و خم به ابرو نیاورند.

💢 ‌بازارهای مالی بن‌بست ندارند

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی:

«در بازارهای مالی مقوله‌ای به نام بن‌بست وجود ندارد و تقریبا می‌توان با کمک مهندسی و ابزارهای مالی برای هر پرسشی، پاسخی پیدا کرد.»

📊 وضعیت معاملات در چهارشنبه ۱۲ شهریور ۹۹

معاملات امروز بازار بورس در حالی به پایان رسید که شاخص کل بازار با (۵۲۹۰۲) واحد کاهش، رقم یک میلیونو ۶۳۱ هزار واحد را ثبت کرد.

شاخص کل با معیار هم وزن (۶۶۱۹) واحد کاهش داشت و به رقم ۴۴۹ هزار و ۳۷۴ واحد رسید.

شاخص بازار فرابورس نیز با افت (۴۳۱) واحد همراه بود و در محدوده ۱۷ هزار و ۳۵۷ واحد قرار گرفت.

بیشترین ارزش معامله مختص نماد های فملی، فولاد، کمند، دارا یکم، وتجارت و شستا بود.

بیشترین حجم معامله، از آن سهم های فولاد، وتجارت، وبصادر، کمند و فملی.

💢 محمد صدر: قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین بدون تصویب FATF عملیاتی نیست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

امروز نیاز است که مجمع به بحث FATF ورود کند ولی متاسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده است. چراکه تا وقتی این قضایا حل نشده و همکاری بانک‌ها با ایران مهیا نشود، اجرای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین معنایی نخواهد داشت.

امروز نیاز است که مجمع به بحث FATF ورود کند ولی متاسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده است.

🔴 ارز کشور با منابع ارزی سوئیس تامین می‌شود

▫️براساس اخبار دریافتی، امکان تأمین ارز از طریق منابع ارزی سوئیس میسر شده است و در آینده نزدیک گشایش‌هایی برای تأمین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی میسر می‌شود/ ایسنا

💢 رکورد‌های منفی اقتصاد ایران؛ هشتم نقدینگی و چهارم تورم

در سال 2019 درحالی که رشد نقدینگی در ایران 28 درصد و نرخ تورم نیز 40 درصد بوده، تنها در 6 درصد از کشور‌های جهان، رشد نقدینگی فراتر از 25 درصد بوده و از طرفی از میان 200 کشور کوچک و بزرگ، فقط ۵ کشور تورمی با نرخ بالا‌تر از 10 درصد را تجربه کرده‌اند.

این در حالی است که در همان سال ایران در بین هشت کشوری که بالاترین رشد نقدینگی را برخوردار بوده اند رتبه آخر را داشته است.

همچنین ایران پس از ونزوئلا، آرژانتین و سودان در رتبه چهارم با بالاترین نرخ تورم در جهان قرار داشته است و از رتبه اول تورم در منطقه برخوردار بوده است.

همه ی اینها در حالی است که میانگین تورم در کشور‌های درگیر جنگ 3 درصد است.

💢 ۶۰ درصد معاملات بورس در اختیار سهامداران حقیقی است

خواجه نصیر، نایب رئیس هیئت مدیره بورس:
به طور کلی نقش اشخاص حقیقی طی سال جاری در بازار سرمایه بیش از حقوقی‌ها بوده است.
در همه بازارهای سرمایه متمرکز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد سهام شناور آزاد شرکت‌ها در دست مردم است و بازار سرمایه ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.
از سهم ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد حقیقی طی سال‌های گذشته در معاملات بازار سرمایه، اکنون به ۶۰ تا ۷۰ درصد ارزش معاملات چه در سمت خرید و چه در سمت فروش رسیده است.

💢 حسین سلاح ورزی عضو شورای عالی بورس:

با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود.

بجای شعار دادن در مورد بورس_محکم، باید با اجرایی کردن مفاد تبصره ۲ ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید (افزایش منابع صندوق تثبیت سهام)، گامی عملی و واقعی در مسیر تقویت استحکام و پایداری بورس برداریم.


99.06.11

💢 رئیس مرکز آمار ایران پاسخ می دهد: چرا نرخ تورم برای مردم باور پذیر نیست؟/ نرخ رشدجمعیت به زیر یک درصد رسیده

رئیس مرکز آمار ایران:
ما حداقل سه نوع تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه داریم که وقتی وارد زیرگروه‌ها می‌شویم تفاوت زیادی با هم دارد.
بنابراین وقتی از تورم حرف می‌زنیم منظور متوسط تغییر قیمت کالاهای موجود در سبد تورم در یک دوره زمانی خاص است.
برای مثال در زیرگروه کالاهای تورم مرداد ماه امسال، اختلاف زیادی وجود دارد، از تورم ۵۰ درصد تا تورم ۱۳ درصد در تورم سالانه داریم که واریانس بالایی دارد.
مردم بدرستی تورم را احساس می‌کنند و پرسشی که درخصوص اختلاف تورم وجود دارد کاملاً به جاست.
آخرین نرخ باروری در کشور ۱.۸ درصد است که پایین‌تر از نرخ جایگزینی است.

💢 هشدار چین به آمریکا؛ تحریم ها ادامه یابد صادرات دارو را قطع می کنیم

«لی دایو کویی» مشاور دولت چین:

اگر آمریکا اقدام به ادامه تحریم چین در زمینه محصولات نیمه هادی و قطعات رایانه ای کند، پکن هم با توقف صادرات دارو به واشنگتن، مقابله به مثل خواهد کرد.

💢 نرخ دلار در سامانه نیما امروز به حدود 21147 تومان رسید. 2 نکته جالب در این خصوص، باید مد نظر قرار بگیرد:

1. نرخ امروز نیما حدود 14 درصد بالاتر از نرخ میانگین مرداد ماه می باشد

2. همچنین تا امروز میانگین نرخ دلار نیما در شهریور ماه 20400 تومان بوده که 10 درصد بالاتر از میانگین نرخ در مرداد ماه می باشد.

اثرات این افزایش نرخ، در گزارشات ماهانه و همچنین نرخ پایه محصولات در بورس کالا خود را نشان می دهد.
تحلیلی پارسیس

💢 شایعه ای که تکذیب شد: دامنه نوسان 10 درصدی نمی شود

✅ عضو شورای عالی بورس شایعه افزایش دامنه نوسان بازار از 5 درصد به 10 درصد را در گفت و گو با همفکران تکذیب کرد.

✅ سعید اسلامی بیدگلی با اشاره به اینکه امروز بعد از ظهر جلسه شورای عالی بورس برگزار خواهد شد، گفت: جلسات روز سه شنبه بعد از ظهر شورای عالی بورس، یک سلسله نشست های روتین است که هر دو هفته یکبار برگزار می شود.

✅ وی در خصوص اینکه احتمال دارد در جلسه امروز درباره وضعیت بازار و تغییر دامنه نوسان موضوعی مطرح شود، گفت: تا این لحظه که من در حال صحبت با شما هستم چنین موضوعی طرح نشده اما رییس سازمان بورس که سخنگوی شورای عالی بورس هستند بر اساس بندی که در دستور شورای عالی بورس با عنوان «سایر» است این اختیار را دارد که چنین موضوعی را خارج از دستور جلسه مطرح و درباره آن تصمیم گیری کند. اما تا این لحظه هیچ موضوعی در این خصوص طرح نشده است.

💢 صف خرید و فروش در بورس نخواهیم داشت.

محمودرضا خواجه نصیری، نایب رئیس هیات مدیره شرکت بورس تهران :
از این به بعد در بازار شاهد روندی که “اکیدا صعودی” و “اکیدا نزولی” باشد نخواهیم بود.

💢 ۲۰۰ سال طول می کشد کارگران خانه دار شوند!

اصلانی مقام مسئول کارگری می گوید وام مسکن به کار کارگران نمی آید و آنها با حقوق حداقلی و دریافتی اندکی که دارند ۲۰۰ سال باید کار کنند تا صاحب یک خانه شوند./ایسنا

💢 رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت:
اجازه نمی‌دهیم تکانه‌های اقتصادی آهنگ توسعه کشور را تحت تأثیر قرار دهد.
وزارتخانه‌های اقتصادی برای تسهیلات خرید خانوارهای حقوق‌بگیر برنامه ویژه دارند.
لایحه بودجه سال آینده با توجه به واقعیات پیش رو به مجلس ارایه می‌شود.

📊 وضعیت بازار در سه شنبه ۱۱ شهریور

شاخص کل بورس امروز با افت ۴۳ هزار واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۶۸۴ هزار واحدی ایستاد.

شاخص کل هم وزن نیز قرمزپوش شد و با افت ۶۵۰۰ واحدی به ۴۵۶ هزار و ۹۹ واحد رسید.

💢 ربیعی: مشکل قرارداد مربی خارجی تیم ملی مربوط به عدم انتقال ارز است/ هر چیز دو نرخی از جمله ارز فساد زاست

سخنگوی دولت در نشست خبری:
رئیس جمهور نقشه راه اقتصادی یک سال باقی مانده به قرن جدید را با مردم در میان خواهند گذاشت که شامل برنامه‌ها و پروژه‌های مهم و اثرگذار در زندگی مردم است.
نقشه راه اقتصادی دولت بر اساس ظرفیت‌ها و قوت‌های داخلی برای مبارزه با شرایط تحریم تدوین شده است.
تمام تلاش دولت در این یک پایان دادن به پروژه های نیمه تمام دولتی و غیر دولتی است.
استمرار یارانه‌ها و همسان سازی حقوق بازنشستگان ادامه می یابد.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرحی برای ارائه کارت های اعتباری به جامعه هدف این وزارتخانه دارد.
تحریم‌ها فقط قرار است در دنیای خیالی وزیر امور خارجه آمریکا بازگردد.
آمریکا طی سال های اخیر از روش های مختلفی برای توقیف ۱.۷ میلیارد دلاری که به صورت اوراق ارزی نزد موسسه “کلیراستریم” لوکزامبورگ بوده استفاده کرده که خوشبختانه در هیچ موردی موفق نبوده و شکست خورده است.
هر چیز دو نرخی از جمله ارز فساد زاست اما در شرایط فعلی قطعا تامین کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه می یابد.
ارز کالاهای اساسی حذف شود تورم خوراکی به شدت افزایش خواهد یافت.
مشکل قرارداد مربی خارجی تیم ملی مربوط به عدم انتقال ارز است.
وکلای وزارت ورزش پیگیر احقاق حقوق مردم و ورزش کشور هستند.
امیدواریم وزیر پیشنهادی صمت زودتر از موعد مقرر به مجلس معرفی شود.
با توجه به راه اندازی سامانه پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، ثبت نام از متقاضیان و نیز تکمیل مدارک، احراز شرایط و معرفی به بانک های عامل مورد نظر متقاضیان در حال انجام است.

💢 روسیه: آمریکا حقی در برجام ندارد

وزیر خارجه روسیه:
آمریکا با کنار گذاشتن تعهدات برجامی خود ، تمام حقوق خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را از دست داد و حق ندارد خواستار اجرای ساز و کار ماشه یا هر اقدام دیگری ضد ایران شود.

💢 عدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کودهای وارداتی قیمت محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد/ قیمت برخی کودها چهار برابر شده

حمید رسولی، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی: در حال حاضر کودهای وارداتی که ۱۵ درصد از برنامه تامین و توزیع کود را شامل می‌شود با تغییر تخصیص ارز از رسمی به نیمایی با افزایش قیمت مواجه شده اند که بدون شک این افزایش قیمت، تاثیر خود را به روی محصولات نهایی کشاورزی خواهد گذاشت و بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی تبعات این افزایش قیمت را پیش‌بینی و به اطلاع تصمیم گیران رسانده، اما با توجه به شرایط کشور این موضوع مورد قبول قرار نگرفت.

کودهایی که شامل افزایش قیمت می‌شوند سوپرفسفات تریبل، سوپرپتاسیم و کلروپتاسیم هستند. قیمت این کودها برای کشاورزان افزایشی حدود چهاربرابری خواهد داشت.

💢 رشد اقتصادی منفی شد

گزارش های رسمی حاکی از رشد منفی اقتصاد ایران در بهار امسال است؛ رشد منفی ۳.۵ درصد با نفت و منفی ۱.۷ درصد بدون نفت.

💢 جلسه کمیسیون مشترک برجام پایان یافت/ اتحادیه اروپا: همه طرف‌ها مصمم به حفظ برجام هستند

هلگا اشمید:
همین الان ریاست جلسه کمیسیون مشترک برجام را به پایان رساندم.
مهم است که می‌بینیم طرف‌های مشارکت‌کننده در عزم خود برای حفظ توافق هسته‌ای و یافتن راهی برای اطمینان از اجرای کامل آن علی‌رغم چالش‌های فعلی متحد هستند.

🔴 وزرای خارجه آلمان و چین درباره برجام چه گفتند؟

▫️اقتصاد نیوز : در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، وزرای خارجه چین و آلمان بر ضرورت حفظ توافق هسته‌ای با ایران تأکید کردند.

▫️خبرگزاری اسپوتنیک نوشت، ماس در این باره گفت برلین و پکن بر سر ضرورت حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نظر مشترکی دارند.

▫️وزیر امور خارجه آلمان همچنین گفت که این موضوع طی چند هفته گذشته در شورای امنیت سازمان ملل به طور مکرر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.


99.06.10

💢 ارزش معاملات بازار طی دوساعت به بیش از ۲۲۶ هزار میلیارد ریال رسید است و حجم بالای معاملات در این شرایط خبر خوبیست.

💢 ‌عضو شورای عالی بورس:
حمایت هوشمند از بازار سرمایه به معنای حمایت از سیاستگذاری‌هاست

عضو شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه از نظر حجم معاملات می‌توان گفت بازار به روال قبلی خود برگشته است، گفت:
امروز در دو ساعت اول بازار، حجم معاملات به ۲۱ هزار میلیارد تومان رسید که روند خوبی بوده است.

💢 اکسون موبیل از جمع بزرگان رانده شد

🛢غول نفتی اکسون موبیل (ExxonMobil)، در پی افت فاحش بازار خود از لیست میانگین صنعتی داوجونز که شامل برترین شرکت‌های جهان در بازار بورس نیویورک و نزدک است خارج شد.

🛢اکسون موبیل دهه‌ها ماشینی غیرقابل مهار در بازار سرمایه محسوب می‌شد و با درآمدزایی سنگین و سوددهی عالی به سهامداران همواره یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین شرکت‌ها در بازار سرمایه به حساب می‌آمد.

🛢حالا در نتیجه پاندمی کرونا و اشتباهات فاحش این شرکت در کنار تضعیف بخش انرژی در حال گذراندن روزهای سیاهی در تاریخ خود است.

🛢این غول نفتی که قدیمی‌ترین شرکت مشارکت‌کننده در شاخص میانگین صنعتی داوجونز محسوب می‌شد و از تاریخ اول اکتبر سال ۱۹۲۸ میلادی به لیست ۳۰ شرکت برتر صنعتی بازار سرمایه پیوسته بود، حالا به شکل تحقیرآمیزی از لیست اخراج شد. امروز ۳۱ آگوست سال ۲۰۲۰ قرار است نام اکسون موبیل پس از ۹۲ سال از این لیست خارج شود.


99.06.09

💢 تولید تخم مرغ کاهش یافت/ تاثیر سوء افزایش قیمت نهاده‌های دامی بر بازار تخم مرغ

ناصر نبی پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران :
طی روز‌های اخیر ستاد تنظیم بازار به مدت زمان یک ماه، عوارض ۴ هزار تومانی صادرات را برداشت که این امر منجر به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار شده است.
قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ بالای ۱۱ هزار تومان است، عرضه با نرخ‌های فعلی بیانگر زیان حداقل ۳ هزار تومانی مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ است.
در حال حاضر قیمت هر کیلو ذرت به بالای ۳ هزار تومان و کنجاله ۱۰ هزارتومان در بازار آزاد رسیده است که با استمرار این روند مرغداران قادر به ادامه تولید نیستند.
صادرات تخم مرغ به دلیل عوارض بالا قطع شده است و با حذف عوارض صادرات باید منتظر ماند و دید که صادرات به کدام سمت و سو می‌رود.

💢 افزایش ۷ برابری قیمت کودشیمیایی!

سلیمی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس: دولت طی نامه‌ای که ابلاغ کرده، بنا دارد در چند روز آینده و در آغاز کشت زمستانه، قیمت کود شیمیایی را ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصد افزایش دهد./ فارس

💢 تولید تخم مرغ کاهش یافت/ افزایش قیمت ها در نیمه دوم سال؟

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران از افزایش نسبی قیمت تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت:
▫️هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۹ هزار تومان معادل شانه‌ای ۱۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۸ هزار تومان است.

🔴 پکن خبر داد؛ احتمال امضای توافق سرمایه‌گذاری چین و اتحادیه اروپا تا ۳ ماه دیگر/سین‌کیانگ و هنگ‌کنگ مساله داخلی است

وزیر امورخارجه و مشاور دولت پکن امروز (یکشنبه) اعلام کرد:
▫️ممکن است توافق سرمایه‌گذاری چین-اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۰ منعقد شود. آنچه در منطقه سین‌کیانگ و هنگ‌کنگ رخ می‌دهد جزو موضوعات داخلی چین است و دیگر کشورها نباید در آنها دخالت کنند.

◽️زنگ هشدار کاهش مشتریان گازی ایران به ویژه بعد از کشف میدان جدید گازی در ترکیه به صدا درآمد

صادرات گاز ایران در حالی کمتر از 50 میلیون متر مربع تخمین زده می‌شود که هم ظرفیت موجود کشور و هم ظرفیت بازارهای جهان و منطقه بیش از این میزان است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.